Guide: Få styr på virksomhedens visuelle identitet

Hvis ikke din virksomhed har en sammenhængende visuel identitet, kan kunderne ikke kende den fra konkurrenterne. Og signalerer din visuelle identitet noget andet, end det, virksomheden er, så risikerer du i bedste fald at tiltrække de forkerte kunder, i værste fald mister du kunderne.

 

Har du ansvaret for markedsføringen af din virksomhed, og har sådan en lidt træls fornemmelse i kroppen, fordi du godt ved det visuelle ikke spiller helt?

Måske bruger du en hulens masse tid på at få tingene til at se godt ud… men kommer alligevel aldrig helt i mål.

Måske har du andre til at hjælpe dig – men synes heller ikke helt, de formår at få det op på det niveau du ønsker dig.

Eller måske kan du se, hvordan konkurrenterne bare rykker derudaf og ser mega professionelle ud… Og selvom du godt ved, at det du leverer til kunderne er mindst lige så godt – ja, faktisk bedre – end konkurrenterne, så ser det bare mindre fedt ud, når du markedsfører…

Træk vejret. Lav en kop kaffe. Og læs med. Så fortæller jeg dig, hvordan du får overblikket over og skaber sammenhæng i din virksomheds visuelle udtryk.

Derfor er den visuelle identitet vigtig for din virksomhed

Hvis du konsekvent kommunikerer til dine kunder med ensrettede og gennemarbejdede visuelle virkemidler sikrer du at din virksomhed:

  • fremstår professionel
  • bliver husket af kunderne, når de vil købe
  • skiller sig ud fra konkurrenterne
  • sparer tid og penge

Hvis du gerne vil overbevise andre om, at de skal investere i dine ydelser eller produkter, så er det nødvendigt, at du signalerer professionalisme. Og det gør du ikke, hvis din virksomheds visuelle identitet fremstår rodet eller ligner noget hjemmelavet fiks-fakseri.

Et ensartet udtryk printer sig fast i målgruppens bevidsthed, og der er dermed større sandsynlighed for, at de husker din virksomhed eller organisation, når de vil købe. Det betyder, at uanset om du kommunikerer på sociale medier, til netværksarrangementer, i den lokale avis eller til en messe, så skal der være sammenhæng i det visuelle udtryk. Ellers spilder du god eksponering, fordi dine potentielle kunder ikke husker din virksomhed.

Du og din virksomhed eller organisation er ikke den eneste, der gerne vil have opmærksomhed fra din målgruppe. Der er sikkert også nogen, som tilbyder – næsten – det samme. Derfor er det virkelig vigtigt, at målgruppen kan kæde lige netop dine budskaber sammen med din virksomhed. (Ellers laver du jo bare markedsføring for konkurrenterne…)

Det er nemmere – og hurtigere – for dig selv eller andre at lave indhold til markedsføring, når den dybe tallerken ikke skal genopfindes hver gang. Hvis du har helt konkrete retningslinjer for den visuelle identitet og en samling af grafikfiler, der bruges igen og igen, så er det meget hurtigere for andre, at producere grafik, foldere, skilte osv. til din virksomhed. Og selvom du har forskellige folk til forskellige opgaver, så bliver der skabt sammenhæng, når de bruger de samme elementer.

Få overblikket over din virksomheds visuelle fremtoning

Uanset om du er helt nystartet, om du har været i gang et stykke tid, eller du sidder med ansvaret for en stor virksomhed, så er det de samme elementer en visuel identitet indeholder. Det er omfanget og kompleksiteten der stiger, jo større og mere etableret virksomheden er. 

Start med at dan dig et overblik over, hvor og hvordan virksomheden møder kunderne:

  • Hvordan fremstår virksomheden online? På hjemmesiden, på sociale medier, bannerannoncer osv. 
  • Hvad findes der af publikationer? Foldere, brochurer, visitkort, salgsark osv.
  • Hvordan præsenteres virksomheden, når du eller dine medarbejdere er ude af huset – Power Points, biler, arbejdstøj osv.
  • Hvordan præsenteres virksomheden fysisk – emballager, butiksindretning, kontorindretning, messer osv.

Gå virksomheden igennem. Tag billeder og screendumps, og saml det hele i et dokument, så du kan få et overblik. Når du sætter det op visuelt, kan du se, hvad der fungerer, hvad der ikke fungerer – og ikke mindst, om der er sammenhæng.

Jeg hjælper dig gerne med at få overblikket, og lave en plan for, hvordan du får skabt sammenhæng i virksomhedens visuelle udtryk. Skriv en mail til bettina@finurligheder.dk eller ting på 2537 4002, så tager vi en snak om, hvordan jeg kan hjælpe dig.

Hvad består en visuel identitet af?

Din virksomheds visuelle identitet består af alt det, øjet kan se… det virker måske en smule uoverskueligt – derfor har jeg delt det  op i nogle kategorier. 

Logo

De fleste er med på, at et logo for virksomheden er vigtigt. Og det er da også her, jeg anbefaler alle at starte. Hvis du er nystartet og ikke har råd til at få lavet en komplet designmanual – så brug i det mindste pengene på at få lavet et ordentlig logo hos mig eller en anden professionel. Fordi det både er dyrt og besværligt at skifte logoet ud senere. Er du allerede godt i gang, men fik ikke lige lavet et professionelt logo til virksomheden, så er det bedre at justere og opgradere frem for helt at skifte stil.

 

Skrifttyper

Skrifttyperne er noget, mange glemmer, fordi de virker mindre vigtigt. Men i virkeligheden er det et meget kraftfuldt virkemiddel, fordi de fleste virksomheder ofte møder kunderne på skrift. Når du bruger de samme skrifttyper igen og igen, så er det med til at understøtte virksomhedens samlede, visuelle udtryk.

 

Farver

Det er både vigtigt hvilke farver du bruger, og hvordan du bruger dem. Det betyder, at du skal vælge nogle farver, som du bruger igen og igen. Og igen. Du skal vælge nogle få farver, som du bruger mest – max tre farver. Og så nogle farver, som du bruger i mindre grad. Det kan for eksempel være farvenuancer af dine primære farver.

 

Grafiske elementer

Til en virksomheds visuelle identitet hører der også noget grafik, som bruges igen og igen. Det kan være llustrationer og ikoner som bruges til at understøtte virksomhedens budskaber. Det kan også være mønstre, som bruges som baggrund på for eksempel postkort eller labels.

 

Billeder

Et billede er ikke bare et billede, da billederne i høj grad er med til at fortælle historien om din virksomhed. Det betyder ikke, at du kun kan bruge (dyre) billeder som er taget af en professionel fotograf. Det er de færreste virksomheder, der har budget til det. Men med få retningslinier, kan du sikre dig, at uanset om du selv, en medarbejder eller en professionel tager billederne, så er de med til at understøtte den visuelle identitet for virksomheden.

 

Komposition

Komposition er måden, logo, farver, skrifttyper, billeder og grafik bliver brugt i praksis. Det er derfor en god idé at lave mock-ups af for eksempel instagramprofilen, forsiden på hjemmesiden, annoncer eller andre relevante medier. Et mock-up et et visuelt eksempel, og er en måde du kan se, hvordan den visuelle identitet kommer til at folde sig ud i virkeligheden.

Få hjælp

Jeg håber ovenstående har givet dig en lidt bedre forståelse af, hvor vigtig en sammenhængende visuel profil for din virksomhed er, og hvad en visuel identitet består af. Jeg vil rigtig gerne hjælpe dig videre. Jeg har mange års erfaring med at opbygge visuelle identiteter. Jeg har arbejdet med det for LEGO, jeg har lavet det for mine egne projekter og virksomheder og så naturligvis for en lang række kunder. 

Du er altid velkommen til at række ud, så tager vi en afklarende snak om, hvordan jeg kan hjælpe dig. Et afklaringsmøde koster ikke noget.

Kontakt mig på bettina@finurligheder.dk eller telefon 2537 4002.

Med venlig hilsen

Bettina fra Finurligheder

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *