Tør I teste jeres idéer sammen med børnene?

Første gang vi skulle holde en workshop i børnehøjde, indrømmer jeg blankt, at det var med hamrende hjerte. Jeg havde netop færdiggjort konceptet for Finurligheders kreative temakasser, og havde kun testet det på mine egne børn undervejs. (Set i bakspejlet var det ALT for sent i processen først at teste til sidst – det giver virkelig uundværlige indsigter, når man tester prototyperne sammen med børnene).

Heldigvis gik det godt, og både børn og voksne var begejstrede for vores koncept. Men nu tester jeg altid på idé- og prototypeniveau. Og selvom jeg efterhånden har holdt en del workshops i børnehøjde, så kan man altid blive bedre.

Lige nu deltager Pernille – som er min højre hånd i Finurligheder – og jeg i et forløb hos Play User Lab, hvor vi dykker ned i konkrete og brugbare metoder til samskabelse i børnehøjde. Fordi vi har fundet ud af, HVOR meget vigtig viden man kan få ved at tilbringe en time sammen med de børn, man udvikler projekter til. Big data analyser go home – sig i stedet JA TAK til at få sandheden serveret af børnene. Det kan spare dig for meget tid og mange penge, at opdage tidligt i processen, hvor idéen skal rettes til for at komme helt op at flyve. Eller at den slet ikke holder… (Det er altså sjovere at opdage INDEN du lancerer. Eller trykker på “sæt i gang”-knappen hos leverandørene).

Jeg kan slet ikke understrege nok, HVOR vigtigt det er at kende sin målgruppes behov, ønsker og adfærd, når man gerne vil udvikle succesfulde koncepter. Selvfølgelig kan man finde meget data om en målgruppe, man kan tale med eksperter og læse forskningsresultater.

MEN. Hvis du gerne vil have helt konkrete reaktioner fra målgruppen, så er den bedste, billigste og sikreste måde at samle en gruppe børn fra målgruppen og lade dem teste – og måske endda udvikle – sammen med jer.

For at gå derfra med brugbare observationer, og omsætte dem til konkrete handlinger i forhold til konceptudviklingen, så kræver det at man ved, hvordan man møder børnene, hvilken ramme det skal foregå i og ikke mindst at man er klar over hvilket formål man ønsker at arbejde ud fra.

Alt det kan vi hjælpe med at få styr på, hvis du har et projekt I børnehøjde, du gerne vil lykkes med. Det kræver kun, at du griber telefonen eller sender mig en mail og fortæller mig hvor I er henne i processen. Så lover jeg, at vi hjælper dig og dine kollegaer, så vi sammen skaber en workshop, der giver jer uundværlig viden.

Kreative hilsner

Bettina

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.