Skal du holde et event, åbent hus eller på messe?
Eller måske du har en butik, restaurant, hotel eller konferencecenter?
Har du brug for inspiration til, hvordan du tiltrækker besøgende – og får fuldt hus frem for stilstand?
Så læs med her, og bliv lidt klogere på, hvad der egentlig skal til, for at få folk til at bevæge sig fysisk til din lokation.
Det kræver nemlig – oftest – lidt mere end sporadiske opslag på sociale medier, at lokke folk til. Jeg har skrevet en blogindlæg, som forhåbentlig guider dig på rette vej, så du får succes med at tiltrække kunderne. For vi ved jo alle, at vi gerne vil derhen, hvor alle de andre er. Så jo flere besøgende du har… jo nemmere er det at få endnu flere.
I dette blogindlæg fortæller jeg om:

Kend din målgruppe
Allerførst skal du sætte dig ind i, hvem din målgruppe er. Ikke bare “Kvinder mellem 17 og 100” eller “Mænd i Midtjylland” eller “SMV’er i Danmark”. Det er simpelthen alt for bredt. Du er nødt til at være mere specifik.
– Hvad er din målgruppes ønsker, udfordringer og behov?
– Hvor er din målgruppe henne? Altså: Hvor og hvordan får du deres opmærksomhed?
– Hvilke værdier sætter din målgruppe højt?
Hvis du har flere segmenter, så lav ovenstående vurdering af dem alle.
Lav relevante aktiviteter
Når du kender din målgruppe, så er det også meget nemmere at lave aktiviteter, som de rent faktisk efterspørger. Det er vigtigt, at du tænker på, hvad målgruppen har brug for – og hvordan du kan imødekomme det. Der er ikke ret mange, som flytter sig fysisk OG betaler penge for noget, de ikke rigtig finder relevant.
Har du brug for hjælp til at finde på aktuelle og relevante aktiviteter?
– det kan Finurligheder hjælpe dig med.
Finurligheder tænker anderledes og kreativt, og sammen udvikler vi nye tiltag, der ikke kun lokker kunderne til, men også får dem til at komme igen – og sprede det gode budskab om dit sted.
Lav kontinuerlig markedsføring
Uanset om du skal tiltrække besøgende til en specifik dato eller om du løbende har brug for at få gæster, så er det nødvendigt med kontinuerlig markedsføring. Med kontinuerlig markedsføring mener jeg, at du med jævne mellemrum er synlig på flere kanaler.
Et par eksempler:
Eksempel 1: Du skal på messe
Når du skal på messe, så sørger mødearrangøren (forhåbentlig) for, at der generelt bliver lavet markedsføring for messen. Men det er også nødvendigt, at du selv laver markedsføring for din tilstedeværelse. I god tid inden messen. Ikke KUN når du står på messen. Men tænk på, at dine besøgende skal gøres nysgerrige i god tid og have muligheden for at planlægge at komme forbi messen.
Lav opslag på sociale medier. Gør opmærksom på det i nyhedsmails. Send eventuelt invitationer direkte til de kunder eller potentielle kunder, som du særligt gerne vil se. Sæt info ind i din e-mail signatur.
Eksempel 2: Du har brug for generelt at få flere gæster
Hvis du har en restaurant, hotel, butik, konferencecenter eller lignende, hvor du kontinuerligt har brug for at tiltrække nye og eksisterende kunder, så er det også nødvendigt at være synlig. Igen og igen.
Det er tidskrævende at lave markedsføring, som er aktuelt, relevant og interessant for din målgruppe. Og det er vigtigt, at du får lagt en god strategi for, hvor og hvordan du markedsfører netop dit sted.
Når du har en strategi, så har du “opskriften” på, hvordan du skal lave markedsføring. Det sparer dig for meget tid, og det sikrer desuden, at du har et sammenhængende udtryk. Et sammenhængende udtryk i din markedsføring betyder dels, at din virksomhed fremstår professionelt, og det øger sandsynligheden for, at din målgruppe ser og husker din virksomhed – og bliver dine kunder, frem for konkurrentens.
Det visuelle udtryk skal være i orden
Sørg for, at det visuelle udtryk matcher det, de besøgende møder
Det kan godt være, at din indretning spiller maks og er up-to-date. Men hvis din markedsføring ligner noget fra 2002, så forbliver du jo uinterressant for den målgruppe, der sætter pris på din indretning. Og omvendt. Hvis din markedsføring er ung og moderne, men din lokation i virkeligheden henvender sig til et mere traditionelt segment… Så skal der måske justeres lidt det ene eller andet sted.
Eller måske skal du i virkeligheden justere begge steder. For det er vigtigt, at du følger med tiden, og det, din målgruppe efterspørger. I det hele taget, er du nødt til at fokusere på HELE den oplevelse du giver dine kunder. Fra de møder din markedsføring, til de træder ind ad døren.
Få hjælp til det visuelle udtryk
Finurligheder har styr på alt det, der skal til, for at din virksomhed fremstår tiltrækkende for din målgruppe.
Først og fremmest, skal du have styr på din virksomheds visuelle identitet.
Gør det nemt for dine besøgende
“Det kan folk vel tænke sig til”.
Hvis du siger den sætning på noget tidspunkt, så er jeg nødt til at punktere ballonen og sige: NEJ, det kan folk IKKE tænke sig til.
Gør det nemt at booke og tilmelde sig. Gør det nemt at finde dine åbningstider. Gør det nemt at kontakte dit sted. Guide dine kunder til at finde vej. Gør det nemt at vælge.
Hjælp dine kunder med at købe.
Gå din virksomheds hjemmeside, sociale medier og Google-konto igennem, og sørg for de er opdaterede med informationer. Og de er nemme at finde.
Laver du trykt markedsføring, så sørg for, at kontaktinfo fremgår tydeligt.
Skal du holde et arrangement med tilmelding, så lav en online tilmeldingsformular.
Lav en e-mail signatur med dit billede, samt tydelig kontaktinfo.
Book en gratis, afklarende samtale
Har du for få besøgende? Eller skal du holde åbent hus, på messe eller lignende?
Så book en gratis afklarende samtale med mig. Så tager vi en snak om, hvilke knapper du kan skrue på, for at få fuldt hus 🙂
En afklarende samtale er altid gratis – og efterfølgende får du mit bud på, hvad du kan gøre, for at få fuldt hus.

Med venlig hilsen
Bettina Skindstad Ebert
Indehaver og brandingrådgiver