Kreative temakasser

Finurligheder er et designstudio med fokus på børn og kreativitet. Og jeg vil gerne give dig en indsigt i den designproces vi gennemgik, da vi udviklede konceptet “Kreative temakasser”. Den proces er nemlig et godt eksempel på, hvordan man dels udvikler et bedre produkt, som skaber værdi for målgruppen. Dels, hvordan man kan bruge processen til at opsamle indsigter og materiale, som også kan bruges i markedsføringen efterfølgende.

Formålet med temakasserne var, at gøre det nemt for børn og deres voksne at slippe kreativiteten løs derhjemme. Og det er altid udgangspunktet for en kreativ proces: Hvad er formålet?

Sådan gjorde vi

Fase 1: Udforske

Vi researchede på, hvilke lignende produkter der var på markedet, og hvilke fordele og – især – hvilke ulemper der var ved dem. På den måde kunne vi afsøge, hvordan vi kunne løse de udfordringer bedre.

Vi undersøgte og testede undervejs, hvordan børn arbejde kreativt med vores temakasser. I starten med vores egne og venner og bekendtes børn. Men vi afholdte også en række workshops undervejs, hvor vi inviterede børn og deres forældre eller bedsteforældre ind til en kreativ workshop.

Fase 2: Udvikle

Vi udviklede et koncept for kasserne, som bestod af følgende:

1. Et tema for hver kasse (for eksempel “Monsterkassen” og “Fuglekassen”)

2. Et inspirationshæfte, med kassens tema, som guidede børnene og de voksne gennem en kreativ proces.

3. Kreative materialer, som adskilte sig fra det, man ellers fandt på markedet

 

Fase 3: Udforme

Inspirationshæftet fik et format, som børn nemt kunne bladre og kigge i. Vi lavede det med masser af billeder og inspiration, som lagde op til en fri, kreativ proces – frem for komplicerede guides.

Vi udformede specialdesignede korkforme, træudskæringer og mønstret papir. På den måde fik vores kreakasser – og de kreationer børnene byggede med dem – deres helt eget, unikke udtryk.

Emballagen holdt vi enkelt, for at holde budgettet nede: En sort forsendelseskasse med en label på.

Vi sikrede, at der var rigeligt med materialer til, at flere børn og voksne kunne være kreative sammen i timevis.

Fase 4: Udfolde

I første omgang udviklede vi Fuglekassen, Klovnekassen, Monsterkassen og Drømmekassen og derefter julekassen udfra samme koncept.

Fordelen ved at arbejde på denne måde er

  1. Når man tester produkterne undervejs får man brugbare indsigter og kan rette til INDEN lancering. Ofte er det helt små ting, som man skal ændre, for at produktet skaber den ønskede værdi.
  2. Når vi dokumenterer undervejs får vi materiale, som kan bruges i markedsføringen i form af foto, video og begreb om, hvilke budskaber vi skal kommunikere.
  3. Vi endte ud med et produkt af høj kvalitet, som kunderne var begejstrede for. Se bare nogle af de udtalelser vi har fået her:


Materialernes lækkerhed og æstetik er klart et niveau over det, jeg tidligere er stødt på.
Samtidig åbner kassen op for at børnene bruger deres fantasi, fordi de kan sammensætte indholdet på kryds og på tværs og ikke skal følge en manual.

Signe Kroman, mor til Frida på 8 år

 

En af de helt store styrker ved Finurligheders kasser er de lækre materialer, som kan bruges på forskellige måder, men som – ligegyldigt hvordan de sammensættes og bruges – vil blive til flotte produkter. Det er ikke defineret på forhånd, hvad man skal lave, og hvordan det skal se ud. Det er helt op til ens egen fantasi og kreativitet. Men man starter heller ikke helt fra scratch, så alle kan være med.

Louise Overgaard, mor til Ane 8 år og Jens 5 år

 

Jeg vil gerne sige til mine venner at de skal prøve det. Det er nok en af de sjoveste aktiviteter, jeg nogensinde har prøvet. Jeg har lyst til at prøve det 1000 gange mere.

Ane – 8 år

 

Vil du gerne sætte fokus på kreativitet i børnehøjde, og hjælpe børn med at være kreative? Så kan det være vi skal udvikle et projekt sammen. Tag fat i mig – så tager vi en snak om mulighederne!

Kreative hilsner

Bettina fra Finurligheder
Designer og indehaver

One reply on “Kreative temakasser

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *